Skip to content Skip to footer

Del Montgó a Manhattan. Valencians a Nova York (2)

Adeu, Amèrica

Entre el 1906 i el 1920, una onada de prop de 15.000 valencians, principalment de comarques centrals com la Marina Alta i la Safor, però també d’altres zones veïnes i municipis més allunyats, van emprendre un viatge transcendental cap al Canadà i els Estats Units. No era una aventura lleugera; fugien d’una realitat sovint asfixiant: la crisi agrària (especialment la de la pansa), la manca d’oportunitats i un sistema caciquil que ofegava les seues aspiracions de progrés. Buscaven desesperadament el pa, la dignitat i el futur que la seua terra els negava en aquell moment.

Per aconseguir-ho, no van dubtar a enfrontar-se a la immensitat de l’Atlàntic, a la incertesa d’un món desconegut, amb llengües i costums estranys, armats només amb la seua força de treball i l’esperança tenaç d’una vida millor. Van treballar de valent en fàbriques, mines o en la construcció, suportant condicions sovint dures, però amb la mirada posada en l’objectiu de tornar.

«Fugint de la misèria i els abusos, milers de valencians van creuar l’Atlàntic buscant un futur millor, armats només amb l’esperança i la força de treball davant un món desconegut.»

Per a molts, el somni americà, encara que costós, es va fer realitat. Van estalviar dòlar a dòlar i, en tornar a casa, van poder comprar la casa anhelada i les terres que els alliberarien de la dependència de jornals incerts, permetent-los construir una existència més autònoma i sentir-se, finalment, més lliures. Aquesta tornada sovint va suposar també una injecció de modernitat als seus pobles.

Però el destí no va ser igual per a tots. Una part significativa d’aquests emigrants, especialment els arribats cap al final del període, es van trobar de ple amb la dura crisi econòmica post-Primera Guerra Mundial, que va colpejar fortament els Estats Units el 1921. De sobte, les fàbriques van tancar, la faena va desaparéixer i la fam va començar a aguaitar. El somni es va convertir abruptament en malson, obligant-los a un retorn precipitat i dolorós, sovint sense un cèntim a la butxaca i amb el cor trencat per l’esperança frustrada.

Sinopsi:
Adeu, Amèrica és el segon documental de la sèrie Del Montgó a Manhattan que explora el retorn a la terra natal d’aquells valencians que, després d’anys d’emigrar als Estats Units, van decidir tornar a casa. Aquest documental aborda les esperances, frustracions i reptes a què es van enfrontar els emigrants en el seu retorn, així com les dinàmiques d’adaptació entre les dues realitats: la nova vida als Estats Units i el retrobament amb les seues arrels valencianes.

Objectiu:
Aquest documental vol apropar les experiències d’aquells que van decidir deixar Nova York per tornar al seu poble natal, oferint una visió emocional i rica sobre el fenomen de l’emigració i el retorn.

Tots dos documentals estan disponibles en versió original valenciana i compten amb subtítols opcionals en anglés, castellà i també en valencià adaptat per a persones sordes, facilitant-ne l’accés a un públic ampli i divers.


A través de testimonis de descendents i familiars de l’emigració, Adeu, Amèrica reflexiona sobre el procés de reconstrucció d’una identitat, l’adaptació a una societat diferent i els somnis de reconstruir el passat perdut a un nou context cultural i social.

Adeu, Amèrica és el segon documental de la sèrie Del Montgó a Manhattan que explora el retorn a la terra natal d’aquells valencians que, després d’anys d’emigrar als Estats Units, van decidir tornar a casa. Aquest documental aborda les esperances, frustracions i reptes a què es van enfrontar els emigrants en el seu retorn, així com les dinàmiques d’adaptació entre les dues realitats: la nova vida als Estats Units i el retrobament amb les seues arrels valencianes.

Duració92 minutsAny2014ClientInfotvShare